Hoe je als woningcorporatie bestand bent tegen verandering, zonder dat dit teveel moeite kost | Priom | Denk, doe en leer met Agile en Scrum

Hoe je als woningcorporatie bestand bent tegen verandering, zonder dat dit teveel moeite kost

De wereld ontwikkelt zich in rap tempo. Er worden allerlei eisen en verwachtingen gesteld, zo ook aan maatschappelijke ondernemingen zoals woningcorporaties. Hier blijkt een moeilijke taak te liggen. Vier van de vijf woningcorporaties heeft grote moeite om zich aan te passen aan de nieuwe tijd. Ze worstelen met het aanpassen van hun organisatie naar aanleiding van de verhuurdersheffing, de nieuwe Woningwet en passend toewijzen. (bron: Cobouw.nl n.a.v. onderzoek BDO)
 
Als gevolg hiervan wordt paniekerig opgedragen dat er van alles in de organisatie moet veranderen. Daarvoor moet wel eerst de organisatiecultuur aangepakt worden (zucht…). Mocht je het nog niet gemerkt hebben: Mensen willen liever niet veranderen, die willen vooral hunzelf kunnen zijn! Zo kom je het beste uit de verf.
 

Je laat je toch ook niet vertellen dat je vanaf morgen nooit meer een spijkerbroek mag dragen? Of dat je lievelingseten rode kool is in plaats van spaghetti en je op Geert Wilders moet stemmen terwijl je zo links bent als de pest?

Veranderingen opdragen aan mensen is onzinnig en gaat niet zonder slag of stoot. Logisch en gelukkig maar ook. Het zou betekenen dat de organisatie bestaat uit een stel makke schapen die niet op de juiste plek zitten, maar zich hieraan overgegeven hebben. Ze hebben de strijd opgegeven om het werk te doen waar ze goed in zijn om de klant optimaal te blijven bedienen. Ze voelen zich niet gehoord en zijn moe van het moeten veranderen. Dan kunnen er twee dingen gebeuren. Je geeft op en gaat mee in de massa of je wordt overspannen (en dat terwijl je denkt dat zoiets niet bestaat bij woningcorporaties). De werknemers zelf zijn namelijk niet degenen die moeten veranderen, maar dat gevoel heerst wel vaak. Hoe wij hierover denken? Best simpel:

 

Een organisatie moet kunnen mee veranderen met de mens. Dat is een heel ander verhaal… 
 
En dan praat je over capaciteiten. Als medewerkers de ruimte krijgen hun talenten in te zetten, dan kan het vrij eenvoudig zijn. Projecten kunnen aangepakt worden en er wordt gewerkt in plaats van eindeloos vergaderd. Aan vergaderen kun je namelijk ontzettend veel tijd besteden als mensen het nut van veranderen niet inzien. Dat komt omdat de verandering dus te vaak bij hunzelf wordt neergelegd en daar van alles voor uit de kast wordt gehaald (cultuursessies, geforceerde teamuitjes etc.). Dan ben je tot in den treure aan het zoeken naar redenen en overtuigingen voor verandering en daar word je mismoedig van. Jij bent immers niet degene die moet veranderen en je ziet weinig vooruitgang wat betreft een veranderende organisatie. Als klap op de vuurpijl is dit wat je ook naar je klant uitstraalt en ben je vooral met jezelf bezig. Slecht nieuws. Je klant is namelijk degene waarin je moet investeren, omdat hij/zij ook in het bedrijf investeert. Zij leggen een probleem of vraag bij je neer en het enige waar ze om geven is dat hier zo optimaal mogelijk gehoor aan gegeven wordt. Dat behoeft de prioriteit.  
 

DAAROM MOET JE ALS ORGANISATIE WENDBAAR WORDEN, ZODAT JE KUNT INSPELEN OP VERANDERINGEN… 

Wat denk je daarvan? Dus stop te proberen om mensen te veranderen. Je product of dienst moet ten alle tijden aangepast kunnen worden, zodat het voldoet aan de wens van de klant. Daar ligt je kapitaal en dat is waar je focus moet liggen. Als je dit goed beheerst vindt er vanzelf een verschuiving plaats in de cultuur. Er ontstaat tevredenheid, zowel intern als dus extern.  
 

Hoe pak je dat dan aan? 

Wij snappen dat het gemakkelijker gezegd lijkt dan gedaan. Voor bestuurders en managers is het moeilijk gebleken om hun papieren visieplannen snel concreet te maken en te vertalen naar heldere doelen en praktische acties, waarbij verbinding wordt gemaakt met emoties en gedrag van medewerkers en het effect op de relatie met belanghebbenden. Dat dit in de praktijk leidt tot onzekerheid en weerstand bij medewerkers, maakt het nog moeilijker om te veranderen als organisatie. PRIOM adviseert daarom een verandering in werkwijze. Word Agile (strategisch wendbaar), zodat je om kunt gaan met alle veranderingen die op je af komen als organisatie. Beweeg mee. Geef betrokkenen in projecten de ruimte om hun kwaliteiten toe te passen, hun stem te laten horen en door te werken. Communiceer veelvuldig met je team en klant, zodat je elkaar en jezelf tijdig kunt bijsturen waar nodig. Zo voorkom je dat je aanbod niet strookt met de wensen van je klant, maar ben je behoeften aan het vervullen. Dat zorgt voor positiviteit. Samen je handen uit de mouwen willen, maar ook kunnen steken. Niet langer vastzitten in projecten, maar afronden. Alleen die gedachte al zorgt vaak voor nieuwe energie. Ja toch? 
 
Wij hebben jarenlange werkervaring bij de woningcorporatie en doorbreken samen graag vaste werkpatronen om dit te bereiken. Hiervoor bieden wij effectieve handvatten aan, zoals het werken met scrum. In de nabije toekomst mag je van ons een mooi boek verwachten, waarmee wij corporaties willen helpen wendbaar te worden. Denk, doe en leer met ons! 

Deel deze Blog